دیزی سراهای معروف تهران
نوشته شده توسط : نیما زمانی

دیزی یا آبگوشت را می‌توان غذای ملی ما ایرانیان دانست که حتی در عرصه غذایی از کباب کوبیده هم پیشی می‌گیرد. آبگوشت و دیزی خوری آداب و قانون دارد و فرهنگ دیزی خوری دیر زمانی‌ست که در این مرزو بوم برپاست و مردم ما هم به شدت به آن پایبند هستند.

آبگوشت خوردن زمان دارد چرا که غذای بسیار سنگین و مقوی‌ای است و برای هضم آن معده شما نیازمند چندین ساعت فعالیت بی‌وقفه است، صرف دیزی برای شام کار خطرناکی است و اصلا به همین علت است که دیزی سراها این هنر ناب آشپزی ایرانی را معمولا فقط در وعده ناهار سرو می‌کنند.

آبگوشت بعنوان غذا از دو قسمت اصلی تشکیل شده نخست آب که نان را در آن ترید یا تیلیت می‌کنند و مابقی آن که معمولا با گوشت کوب له و یکدست می‌شود و بعنوان گوشت کوبیده و بعد از تیلیت میل می‌کنند. آبگوشت از غذاهایی است که بدون چاشنی انگار چیزی کم دارد. دوغ، سبزی تازه، پیاز، ترشی و سالاد شیرازی از جمله چاشنی‌هایی است که آبگوشت بدون آن ها بخشی از لذتش را از دست می‌دهد.

در ارتباط با تاریخچه آبگوشت اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما بی لطف نیست اگر بدانید که سیب زمینی ۲۰۰ سال پیش و گوجه فرنگی تقریبا ۱۵۰ سال پیش و در دوره قاجار وارد ایران شده‌اند و قبل از آن آبگوشت تقریبا زرد رنگ بوده و از زعفران و زردچوبه برای رنگ آن استفاده می‌کرده‌اند و به جای سیب زمینی هم از سیب و بِه استفاده می‌کردند. هر چه که هست این غذا یک اثر هنری بوده که در گذر زمان به روز رسانی شده و بر عطر و طعم آن افزوده شده است.هنر درست کردن دیزی خوشمزه کار هر شخص و هر رستورانی نیست و باید کاربلد باشی تا بتوانی بهترین دیزی را اماده کنی. برای طبخ دیزی معمولا از ظرف‌های سفالی (سنگی) و یا از ظروف فلزی استوانه‌ای استفاده می‌شود و در کنار نان سنگک، سبزی خوردن، پیاز و پیازچه و انواع ترشیجات نوش جان میشود. لطفاً آب دهان خود را قورت دهید و با چتراتا همراه باشید تا در گزارشی بهترین دیزی سرا‌های پایتخت را برایتان معرفی کنیم. میتوانید پس از رزرو آنلاین اقامتگاه در تهران از جاذبه های پایتخت به خصوص دیزی سراهای معروف تهران دیدن فرمایید.

 

دیزی سرای ایرانشهر(رستوران دیزی)

 

طبخ دیزی آداب دارد. گوشت تازه و نخود و لوبیا را در ظرف‌های سفالی یا سنگی یا ظرف‌های فلزی استوانه‌ای می‌ریزند و در کنارش نان سنگک، سبزی خوردن و ترشی می‌گذارند، یعنی همان رسمی که دقیقا در دیزی سرای ایرانشهر تمام و کمال اجرا می‌شود. دیزی سرای ایرنشهر که کارش را از سال ۸۶ شروع کرده یکی از رستوران های معروف تهران است و تخصصش فقط طبخ دیزی است. در جایی که فضایی سنتی دارد . دیوارهایش پر از نقاشی‌هایی از صحنه‌های نبرد شاهنامه و هزار و یک شب است، با طاق نماهایی که یادآور سراهای قدیمی است. انگار که مثلا در کاروانسرایی نشسته‌اید و دیزی می‌خورید.

در دیزی سرای ایرانشهر دیزی را در ظروف سنگی برایتان به همراه مخلفات فراوان می‌آورند . دیزی‌ای که خوب جا افتاده و همه چیزش به اندازه است. بعدش هم همانجا می‌توان چای و بامیه سفارش داد که چربی‌ها را بشوید. برای رفتن به دیزی سرای ایرانشهر باید چند نکته را در نظر داشت. اینکه دیزی سرای ایرانشهر رستوران شلوغی است و باید ماندن در صف‌های طولانی را به جان خرید و روزهای تعطیل فکر رفتن به آن را از سر بیرون کرد که حسابی شلوغ است. دوم اینکه  اینجا فقط دیزی دارد و آن هم برای ناهار، پس اگر دیزی خور نیستید باید انتخاب جایگزینی پیدا کنید. از اینها گذشته با اینکه دیزی غذایی ساده و خودمانی است، ولی در دیزی سرای ایرانشهر برای رسیدن به آن باید خوب خرج کرد.( خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، خیابان آذری، دیزی سرای ایرانشهر)

 

دیزی سرای آذری

 

دیزی سرای آذری از آن دسته از دیزی فروش های تهران میباشد که قدمتی دور دارد،یکی از قدیمی ترین و معروف ترین دیزی سراهای تهران میباشد،این دیزی سرا در جنوب تهران و میدان راه آهن و در فضایی قدیمی و سنتی قرار گرفته،فضای سنتی و قدیمی این دیزی سرا در کنار دیزی جا افتاده و خوش مزه ای که سرو میکند باعث شده طی گذشت سالها این مکان یکی از بهترین دیزی سراهای تهران باشد. این رستوران سرویس چای و قلیان هم دارد که اگر بعد از خوردن یک دیزی خوشمزه هوس قلیان کرده باشید می توانید سفارش بدهید. البته این نکته را فراموش نکنید که از آن جا که این دیزی سرا بسیار محبوب است پس همیشه و به ویژه روزهای تعطیل بسیار شلوغ است و باید کمی زودتر بروید تا صندلی خالی پیدا کنید. (میدان راه آهن، ابتدای خیابان ولیعصر، روبروی شهرداری ناحیه ۴، پلاک ۳۰، دیزی سرای آذربایجان)

 

دیزی سرای چولمک

 

اگر فکر می‌کنید سیستم سلف سرویس و عباراتی نظیر” پر کن ببر” تنها مخصوص رستوران‌ها و فلافلی‌هاست اشتباه می‌کنید چون چنین سیستمی پایش را به دیزی‌سراها هم باز کرده. دیزی سرای چولمک اولین دیزی سرای سلف سرویس است و به رسم بیشتر دیزی سراها سفره خانه‌ای سنتی با میز و صندلی‌های چوبی دارد و دیزی را در ظرف‌های سفالی برایت می‌آورند. روی میزی جداگانه نیز انواع و اقسام مخلفات از ترشی‌های مختلف گرفته تا سبزی و سالادشیرازی را گذاشته‌اند و هرچقدر خواستی می‌توانی در ظرفت بکشی.دیزی سرای چولمک به غیر از دیزی ، صبحانه، کباب و جوجه کباب هم دارد.چولمک سرویس بیرون بر هم دارد و می‌شود دیزی را داغ در خانه خورد.

 

دیزی سرای طرشت

 

مورد بعدی در لیست دیزی سراهای معروف تهران یک رستوران مشتی و باصفاست که توسط فردی لوتی منش به اسم آقا ناصر اداره می شود. آقای ناصر قهرمانی از طرفداران دو آتیشه هنرپیشه فیلم های قدیمی، ناصر ملک مطیعی است و در و دیوار این رستوران پر از تصاویر و پوسترهای این هنرپیشه و همین طور عکس های طهران قدیم است. حتی مرام و لحن حرف زدن آقا ناصر هم آدم را به یاد فیلم فارسی های قدیمی می اندازد. این رستوران تا حدودی حال و هوای مردانه دارد که شاید برخی خانم ها محیط آن را نپسندند و کاغذی روی دیوار چسبانده شده که روی آن نوشته شده: در این مکان نمی خورم، نمی تونم، سیرم و با هم یک دیزی می خوریم نداریم! قیمت دیزی های این رستوران بسیار معقول و مناسب است و با توجه به طعم و مزه دلچسب و جاافتاده دیزی هایش واقعا می ارزد.( ضلع شمالی میدان آزادی، خیابان شهید صالحی، چهارراه طرشت شمالی، انتهای کوچه اکبری، جنب حسینیه بزرگ، دیزی سرای طرشت)

 

دیزی بار آتیش

 

دیزی بار آتیش با فضایی سنتی و زیبا با دیزی های خوشمزه یکی دیگه از مقصد های ما برای صرف این غذا خوش مزه میباشد، دیزی ها را در ظروف سفالی سنتی سرو می کنند و معمولا سرویس دیزی شامل انواع ترشی، ماست، سالاد، سبزی و نان سنگک تازه و البته دوغ خوشمزه میباشد.این دیزی سرا در سالهای اخیر تبدیل به یکی از بهترین های تهران شده است که در میدان تجریش، خیابان مقصودبیک قرار گرفته است.( میدان تجریش، خیابان امیرابراهیم دربندی (مقصودبیک سابق)، روبروی خروجی پارکینگ همت، پلاک ۸۲، دیزی بار آتیش)

 

دیزی لند

 

رستوران دیزی لند که بیشتر آدم را به یاد دیزنی لندهای مشهور می اندازد یکی دیگر از دیزی سراهای معروف تهران است. این رستوران در خیابان شریعتی، ظفر قرار گرفته و دو نوع دیزی سنگی (دیزی سنگی تشریفاتی و دیزی سنگی معمولی) را به مشتریانش ارائه می دهد. دکوراسیون و محیط داخل این رستوران به سبک و سیاق سنتی تزیین شده و همراه با دیزی ها معمولا با نان، سبزی، ماست محلی و انواع ترشی از شما پذیرایی می شود. البته در این رستوران به جز دیزی غذاهای دیگری مثل کوفته و کشک بادمجان و انواع کباب هم سرو می شود، اما عمده شهرت دیزی بار به خاطر دیزی های خوشمزه و لذیذش است.( خیابان شریعتی، ظفر، گوی آبادی، خیابان راجیان، پلاک ۱۷، رستوران دیزی لند)

 

دیزی گل گندم

 

فضای خیلی سنتی شکلی دارد و شاید خانم‌ها به تنهایی در آن‌جا معذب شوند، ولی برای یک دورهمی مردانه بسیار مناسب است. پس اگر می‌خواهید با نامزدتان جایی را برای دیزی خوردن انتخاب کنید، اینجا گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود! اهالی اکباتان معمولا ماهی چندبار مهمان دیزی‌سرای گل گندم می‌شوند و عمو مجتبی (صاحب گل گندم) با روی باز از آن‌ها استقبال می‌کند.( تهران، شهرک اکباتان، بیمه چهارم، بالاتر از پارک مینا، پلاک ۱۱۷)

 

رستوران تیلیت

 

اگر دیزی دوست دارید، اما می خواهید آن را در محیطی شیک و مدرن و امروزی نوش جان کنید به رستوران تیلیت بروید. این رستوران همان طور که از اسمش مشخص است در زمینه طبخ دیزی تخصص دارد و با وجودی که دکوراسیون مدرنی دارد دیزی را در ظرف های سفالی و سنتی سرو می کند. البته مدرن بودن یک جا بالاخره خودش را نشان می دهد و تفاوت آن در منوی رستوران دیده می شود: دیزی آجیل، دیزی فلفلی، دیزی بزباش، دیزی بدون چربی، دیزی زعفرانی و دیزی گیاهی (!) هم از ابداعات و انواع مختلف دیزی در این رستوران هستند. کلیه دیزی ها همراه با طیف متنوعی از ترشی سرو می شود و بعد از غذا هم با چای و نبات از شما پذیرایی می شود. برخورد پرسنل بسیار حرفه ای و مودبانه است و به همین دلیل خانواده هایی که می خواهند دیزی را در محیطی شیک و امروزی میل کنند رستوران تیلیت را انتخاب می کنند. البته از آن جا که این رستوران محبوبیت زیادی دارد در روزهای تعطیل حتما از قبل جایتان را رزرو کنید. به یاد داشته باشید که طیف قیمت های این رستوران بالاست و جزء دیزی سراهای گران قیمت و لاکچری دسته بندی می شود.( سعدی شمالی، روبروی منوچهری، کوچه مصباح، پلاک ۱۹۴، دیزی سرای تیلیت)

 

رستوران دیزی بار

 

یکی دیگر از دیزی سراهای معروف تهران رستورانی بسیار شیک و مدرن به اسم دیزی بار است که در خیابان ملاصدرا قرار گرفته است. هر تصویری که از یک دیزی سرای سنتی و مشتی در ذهنتان دارید را کنار بگذارید. چون با یک رستوران بسیار شیک و مدرن روبرو خواهید شد. در این رستوران انواع دیزی و قلیان با دیزاینی مدرن و لوکس به مشتریان ارائه می شود. البته همان طور که می توان حدس زد قیمت دیزی های این رستوران شیک هم اصلا ارزان نیست و در رده رستوران های گران قیمت محسوب می شود. منوی این رستوران بسیار جالب و قابل توجه است و شامل دیزی سنتی، دیزی هندی، دیزی گردن، دیزی قلم، دیزی اعیونی، دیزی کم چرب رژیمی و … را شامل می شود. علاوه بر دیزی در این رستوران می توانید کوفته تبریزی، انواع دلمه بادمجان، برگ و فلفل، کشک بادمجان و میرزاقاسمی را هم سفارش بدهید.(  میدان ونک، خیابان ملاصدرا، بعد از شیخ بهایی، روبروی بیمارستان بقیه الله، رستوران دیزی بار)

منبع : مجله چتراتا





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: